De voedingsdriehoek

door admin op januari 14, 2012 in met 0 reacties

De voedingsdriehoek

De voedingsdriehoek geeft een idee van wat je elke dag te eten moet nemen voor het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen. Daarnaast geeft het duidelijkheid over hoeveel je moet bewegen elke dag. Er worden aanbevelingen gedaan voor personen van minstens 6 jaar die matig lichamelijk actief zijn. Als je veel sport, zware lichamelijke activiteiten doet of speciale voeding van een arts krijt, is het het beste om advies in te winnen van een diëtist voor een nauwkeurigere analyse. voor de keuze en variatie van je voedselpatroon. Bij regelmatig sporten of andere grote inspanningen wordt aanbevolen dat meer dan 1,5 liter water te drinken, 1,5 liter is onder normale omstandigheden voldoende.

Eten op zich levert een aantal voedingsstoffen. Een voeding bevat nooi alle noodzakelijke voedingsstoffen. In de voedingsdriehoek zijn zeven groepen opgenomen die elk hun rol te spelen in een gezonde levensstijl met voldoendelichamelijke activiteit. Hoe evenwichtiger de voeding in combinatie met voldoende dagelijkse beweging hoe beter dit is voor de gezondheid.’

Componenten van voeding

Eiwitten en enzymen vormen een grote klasse van biologische moleculen, die bestaan uit polymere ketens van aminozuren. De aminozuren in deze ketens zijn verbonden door peptidebindingen. Eiwitten zijn essentieel voor organismen. Eiwitten zitten onder andere in peulvruchten, vleeswaren, gevogelte, eieren, vis, zuivelproducten en noten. Veel eiwitten katalyseren chemische reacties. Zulke eiwitten worden enzymen genoemd. Enzymen zijn verantwoordelijk voor de stofwisseling, waarbij voedingsstoffen kunnen worden omgezet in bouwstoffen en energie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

top